Klimatyzacja samochodowa już od kilku lat jest standardowym wyposażeniem nowych aut, podobnie jak elektryczne sterowanie szyb, czy wspomaganie kierownicy. Czasy, gdy klimatyzacja była oznaką luksusu, który występował tylko w limuzynach klasy premium to już przeszłość. Właśnie dlatego każdy kierowca powinien poznać, choć podstawowe zasady działania tego układu, który wielu osobom wciąż wydaje się całkowicie bezobsługowy. Klimatyzacja samochodowa wymaga bowiem okresowych serwisów, które zapewniają jej bezawaryjne działanie przez długi czas. Warto również wspomnieć o tym, że chociażby coroczny przegląd będzie o wiele tańszy niż naprawy poszczególnych elementów w przypadku awarii.
Klimatyzacja, a w zasadzie jej podstawowa funkcja to chłodzenie wnętrza auta w upalne dni. Gdy wsiadamy rozgrzani upałem do samochodu, który przez kilka godzin stał na słońcu, możemy w nim wytrzymać w zasadzie tylko dzięki temu, że z nawiewów wieje na nas przyjemne, chłodne powietrze. Komfort to jednak nie wszystko. Klimatyzacja ma również wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy. Wysoka temperatura, na którą jesteśmy narażeni przez dłuższy okres czasu, nie wpływa dobrze na zdolność do koncentracji. Nie oszukujmy się — otwarcie okien, podczas gdy na zewnątrz jest ponad 30 stopni na niewiele się zda. Obniżenie temperatury w aucie pomoże zwalczyć przemęczenie i pozwoli lepiej skupić się na prowadzeniu.
Klimatyzacja kojarzy się głównie z latem i żarem, który spada na nas z nieba. Tymczasem chłodne powietrze przydaje się również, kiedy mamy zimniejsze miesiące. Każdy kierowca zna problem zaparowywania szyb w aucie. To nie tylko uciążliwe, ale przede wszystkim niebezpieczne. Nie możemy podczas jazdy wycierać szyby, a nawet jeżeli zatrzymamy się i zrobimy to podczas postoju, to narobimy takich mazajów, że po zmroku nie będziemy nic widzieć. Zamiast gąbeczki, wystarczy włączyć klimatyzację.
Zimą nie tylko ze względu na parowanie szyb, powinniśmy włączać klimatyzację. Pozwoli nam to uniknąć awarii. Długotrwałe nieużywanie klimatyzacji sprawia, że olej smarujący osiada na przewodach, zamiast krążyć po układzie. To z kolei powoduje, że po włączeniu klimatyzacji, gdy nie używaliśmy jej na przykład przez pół roku, pracuje na sucho, co może spowodować zatarcie.
Jak zbudowana jest klimatyzacja samochodowa? Odpowiadamy:
Większość kierowców myśli, że klimatyzacja jest całkowicie bezobsługowym układem w aucie. Nie musimy wykonywać zbyt wielu czynności podczas jej codziennego użytkowania, ale to nie oznacza, że nie musimy jej serwisować i raz na jakiś czas oddawać w ręce fachowców. Zwykle bowiem bywa tak, że usterki szybko dają o sobie znać i ich wczesne usunięcie uchroni nas przed kosztownymi naprawami. Jakie są objawy awarii układu klimatyzacji?
Brak chłodzenia — jeżeli po włączeniu zapłonu, nie czujemy chłodnego powietrza w aucie, to znaczy, że z klimatyzacją coś się dzieje. Główne przyczyny, to:
Parowanie szyb — za odpowiedni przepływ powietrza odpowiada filtr kabinowy. Gdy ten element ulega zapchaniu, szyby natychmiastowo zaczynają parować. Innym powodem parowania szyb, mogą być niedrożne kanały odpływowe. Nieprzyjemny zapach — klimatyzacja w samochodzie nie powinna wydzielać żadnego zapachu. Jeżeli jest inaczej to znaczy, że układ wymaga czyszczenia.
Najczęstsze awarie klimatyzacji samochodowej to:
Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *
Komentarz *
Nazwa *
E-mail *
Witryna internetowa
Zapisz moje dane, adres e-mail i witrynę w przeglądarce aby wypełnić dane podczas pisania kolejnych komentarzy.
Opublikuj komentarz